Juldagen och tidernas bästa julkalender

Så har snart även Juldagen passerat, jag har haft en jättebra dag. Julefrid 💚 Som jag skrev förut har vi bara varit hemma och njutit av lugnet idag, det är få dagar på året som hela familjen är hemma allihop hela dagen och inga kompisar eller andra gäster är här (kanske bara på Juldagen?) Vi har bl.a. spelat brädspel idag nämligen ett julklappsspel.
ticket
Ticket to ride Europa. Egentligen tyckte jag att den nordiska varianten såg mysigare ut men där kunde man bara vara 2-3 spelare och vi vill ju  kunna spela så många som möjligt.
ticket-norden
Spelet var kul även om reglerna lät lite krångliga till en början eftersom ingen hade spelat spelet förut men vi kom snabbt in i det. Mysigt att göra något hela familjen tillsammans och naturligtvis med julmusik i bakgrunden.

Att bara vara hemma på juldagen känns lyxigt eftersom det finns en massa god färdiglagad julmat att njuta av. Lite som att bo på hotell fast hemma, man går ut i köket och äter när man blir hungrig. Eller rättare sagt så dukar vi upp maten i köket som på julafton men vi äter vid matbordet i vardagsrummet framför julgranen. En massa disk från julafton har vi förstås tagit hand om men när inget annat är inplanerat är det lugnt. Värre om man ska fara iväg och fortsätta julfirandet någon annanstans och jag är så glad att jag fått igenom att vi är hemma på Juldagen och varvar ner efter en intensiv julmånad samt ta hand om julmaten i lugn och ro.

Nu ikväll har vi fortsatt att titta på Greveholm och på tal om julkalendrar, har ni kollat in resultatet på SVT om tidernas bästa julkalender? Annars finns resultatlistan här. Jag har samma kalendrar i min topp tre fast lite omvänd ordning, för mig är det Trolltider, Mysteriet på Greveholm, Sunes jul i den ordningen. Även de andra kalendrarna i toppen är bland mina favoriter. Däremot har jag faktiskt aldrig tittat på Teskedsgumman sedan den gick 1976 (första gången den sändes var 1967 men då var jag inte född). 1976 var jag 5 år och det är den första kalender som jag har minne av så den gjorde ett starkt intryck på mig. Jag minns själva papperskalendern, tydligast minns jag mattan så jag var tvungen att leta upp kalendern på nätet.
1976
Ganska fantastiskt att även de här gamla kalendrarna  placerat sig så högt upp. Jag letade även upp Trolltider från 1979, min favoritkalender som alltid ger mig som ett slag i magen av nostalgikänslor.
trollt
Även denna kalender har visats två år men 1985 kände jag mig för gammal för en papperskalender, men fin var den!
trollti
Vi har faktiskt inte tittat klart på årets kalender, när den sänts på morgnarna har jag varit på väg till jobbet och yngsta dottern varit på fritids och på kvällarna har vi mestadels varit iväg på aktiviteter så vi ska titta ikapp på webben nu under lovet.

Imorgon fortsätter vårt julfirande, denna gången med makens släkt.

2 thoughts on “Juldagen och tidernas bästa julkalender

Kommentera

