Julsaker jag önskar mig

maileg
Den här söta lilla tomten från Maileg har jag blivit kär i, speciellt tillsammans med släden och renarna. De skulle passa så bra tillsammans med mina möss, även de från Maileg. Tomten i släden påminner mig om barndomens lekar när vi lekte julafton för leksakstrollen. Vi hade byggt hus mm till trollen och en enorm briojärnväg, till julen julpyntade vi husen och staden. Runt granen på ”torget” la vi julklappar till alla trollen/dockorna, (oftast något vi tillverkat själva) sedan kom tomten i en hemmabyggd släde och delade ut julklapparna. Ifall vi hade tur hade vi fått baka små muffins i knäckformar till trollen/dockorna så att de kunde julfika. Jag har ju skrivit att jag verkligen tänker efter både en, två och tre gånger innan jag köper nya julsaker men den här lilla nissen har jag verkligen förälskat mig i och jag gillar ju Mailegfigurerna sedan många år tillbaka 🙂

maileg2

Jag kanske upplevs som barnslig men visst är mycket av julmagin nostalgi och förmågan att plocka fram sitt barnasinne? Att skapa sagojular för sina barn? Att låta hemmet bli lite av en sagovärld är ju förstås att gå ett steg längre än den traditionella pyntningen men jag älskar små sagovärldar. Under julledigheten älskar jag att vara hemma i min sagovärld och njuta av julmusik och julgotter, magin brukar brytas samma dag som jag börjar jobba efter ledigheten.

Packages

Jag har hittat ytterligare en sak som jag vill köpa i år, även denna bygger på julmagin och ger nostalgi. Denna dörren från Panduro påminner mig och julkalendern Trolltider som jag skrev om i föregående inlägg, just en sådan dörr skulle vätten kunna haft! Den är placerad på en golvlist.

sweet-christmas

Ytterligare en sak önskar jag mig (den kommer jag att få i födelsedagspresent om två veckor) och det är Leilas bok Sweet Christmas. Jag älskar hennes tidigare böcker och recept och naturligtvis hennes julprogram så den här boken måste jag ha trots att jag ärligt talet inte behöver fler julböcker.

gg

Jag brukar jag även önska mig någon av GreenGates nyheter, jag älskar deras lattemuggar och förra året köpte jag mig ett par nya julmuggar. I år har jag istället valt ut den här renen som min favorit.

 

 

One thought on “Julsaker jag önskar mig

  1. Du har helt rätt! Att skapa julmagi till sina barn är så kul. Jag gillar även att ”stora besökare” får en släng av det när de kliver in i mitt hem. För de flesta pyntar inte lika mycket som jag gör. Hoppas du får allt du önskar dig. Kram

    Gilla

Kommentera

