Favoriter bland julkalendrarna

Att välja min favoritjulkalender är väldigt lätt, det är Trolltider och att den faktiskt sändes som julkalender två år tyder ju på att det är en av de bästa julkalendrarna som har visats! Första gången den sändes var jag 8 år, dvs i en perfekt ålder. Tillräckligt gammal för att minnas men ändå tillräcklig liten för att ryckas med av sagan och magin. Jag kan ännu minnas spänningen och känslan när introt med stegen i snön visades, både spänningen i själva kalendern och längtan efter julen och jag minns fortfarande hur pappersvarianten såg ut. Jag har alltid gillat sagor och berättelser om småfolk, väsen, gårdstomtar, troll osv. Troll för mig är just trollen i Trolltider och leksakstrollen som jag älskade som barn och inte elaka troll som rövar bort barn i sagor.  Jag älskade miljön i kalendern där trollen använde sig av människornas saker men de var i jätteformat för de små trollen. Dessutom var det juliga inslag vilket jag tycker är ett måste i en julkalender, annars vill jag knappt titta.

troll
Foto SVT

På andra plats har jag Mysteriet på Greveholm, även om jag var vuxen följde jag och min man hela kalendern och vi tyckte faktiskt att den var spännande. Att den fick en uppföljare flera år senare tyder ju på att även denna är en av de bästa kalendrarna som har visats.

greve
Foto SVT

Jag har tittat på de här kalendrarna många många gånger tillsammans med mina barn och även när jag själv ska välja någon kalender att titta på så brukar det bli någon av de här eftersom jag vet att de ger mig nostalgi och julkänsla. Men nu har jag bestämt mig för att jag faktiskt ska återstifta bekantskapen med fler av de gamla kalendrarna. Vilken kalender som kommer på tredje plats för mig är inget självklart val, det står mellan Sunes Jul, Pettson och Findus samt Pelle Svanslös. Efter dem kommer nog Albert och Herbert, Tjuvarnas jul och Barna Hedenhös uppfinner julen. Även dessa kalendrar har jag tittat på mer än en gång men det finns ju så många fler. Vissa av barndomens kalendrar lever tyvärr inte upp till barndomens ljuva minnen och sedan finns det kalendrar som jag inte ens tittade på när de gick utan gav upp efter något avsnitt. En kalender ska helst handla om julen eller åtminstone ha en julig miljö för att den ska ge mig julstämning. I veckan började jag titta på Pelle Svanslös. Det är så mysigt att titta på ett avsnitt/kväll under hösten. Visst händer det att jag maratontittar på kalendrarna men jag tycker nog att de är bäst att titta på ett avsnitt i taget. Det är en perfekt uppladdning inför julen och julkalendrarna är verkligen en traditionell skatt 💚

Har du någon favorit som jag borde se?

2 thoughts on “Favoriter bland julkalendrarna

Kommentera

