Kardemummakola

2 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl sirap
1 tsk kakao
2 tsk hela kardemummakärnor, nystötta

Klä en form med bakplåtspapper eller ställ knäckformar på en bricka.
Blanda ingredienserna i en kastrull.
Låt koka på medelvärme under omrörning tills kolan har nått en temperatur på 124° eller klarar kulprovet.
Häll upp och låt svalna.
Skär eller klipp i den storlek du önskar.

11kola

Haha, ser nu att fotot kanske kan misstolkas. Det är inte flugsvamp i kolan… 😉 Jag ville ha något på fotot som dekoration och tog de två saker som var närmast mig 🙂

Idag har jag testat att göra kardemummakola för första gången och jag tycker att den blev god. Vi delade upp och provsmakade hälften idag och resten fryser jag in till julen.
11kola2

Kommentera

