Julklappar

Nej, vi köpte faktiskt inte några julklappar i Ullared, tyvärr. Den tiden då man kunde fynda alla julklappar på en och samma dag i Ullared, tja jag ska inte säga att den är över vi kommer nog dit igen men vi är inte i den fasen just nu. När barnen var små åkte maken och jag dit själva och kunde klara av alla julklappsinköpen på samma dag. Härligt med allt under ett och samma tak och oftast till billigare priser. Lego, Pippihus, Skrållandockor, DVD filmer osv. Visst skulle vi kunna hitta bra julklappar där även nu, det finns ju mycket mer än leksaker men barnen brukar istället följa med till Ullared och själva köpa sina fynd. Och visst är det jättemysigt att göra det som en  familjeutflykt så jag klagar absolut inte utan det är mer en reflektion över tidens gång och föräldraskapets olika faser. Jag skulle kunna fynda massor med flytta hemifrån saker till de äldsta barnen men inte när de är med 😉

Jag känner igen mig i mycket i ”Jul i norr” bloggen. Vi har båda fyra barn och i ungefär samma åldrar, hon har lite längre spridning på sina men på ett ungefär så det är stor och härlig igenkänningsfaktor 🙂

I år behöver nog alla våra barn nya mobiler i julklapp och det tekniska är inte min avdelning. Min man tycker antingen att det jag hittar är för dåligt eller för dyrt så det är bäst att han som är mer insatt väljer. Men jag saknar julklappsspaningen och julklappsshoppingen, jag brukar ju vara i full gång nu. Jag tror det får bli någon liten julklapp utöver mobilerna så även jag får njuta lite av julklappsinköpen. Sonen är just i startfasen för att börja spara saker tills det är dags att flytta hemifrån och sådant älskar jag att shoppa. Äldsta dottern har det mesta hon behöver som vi får plats att förvara.  När jag häromdagen lyssnade på ”Driving home for Christmas” slog det mig att detta kan vara sista julen som alla våra barn bor kvar hemma och att de till nästa jul kommer hem över julen. Det känns inte längesedan som de var små, det är förstås både  väldigt spännande och roligt men samtidigt lite vemodigt. Kanske åker vi på adventsfika hemma i dotterns egna lägenhet till nästa jul? Första julen i egen lägenhet är ju så underbar och speciell, att få pynta en hel lägenhet istället för bara ett rum och börja skapa sina egna traditioner. Och visst var det mysigt på den tiden man körde hem till föräldrarna för att fira jul med bilen fullpackad med julklappar och kattboxar. Sedan kom småbarnsåren då man gärna var hemma på julen.

Äldsta dottern började studera på högskolan för en månad sedan och har tänkt att pendla det första året. Sonen tar studenten till sommaren och siktar nog på GMU till nästa höst.  Sedan har vi ju en 14-åring och en 11-åring som tur är, annars skulle det bli tomt här hemma! 😉

Jag har letat upp några foton från julen 2004, då hade vi tre småbarn ❤ Jularna med småbarn är ju helt fantastiska, man skapar sina egna traditioner och möts av tindrande barnaögon ❤
Det är från vårt förra hus där vi hade en av julgranarna placerad i valvet mellan vardagsrummet och köket så man kunde njuta av granen från båda rummen.
145_4554

145_4556
145_4555

 

3 thoughts on “Julklappar

  1. Har dina barn ‘ärvt’ kärleken till julen från dig? Det är definitivt annorlunda med julklapparna när barnen blir tonåringar (och nästan vuxna); det är nästan ingen idé att ge dem något annat än pengar…

    Gilla

  2. Ja det gäller att njuta av barnen så länge vi har dom under samma tak. Vi har en av sönerna i egen lägenhet nu. Men han lär nog inte bjuda in till adventsfika, haha.

    Gilla

  3. Det är verkligen bara att njuta av tiden som vi får ha våra barn hemma. Förra året var första året för oss med utflugna barn och det kändes verkligen jättekonstigt och tomt. Men precis som du säger skapas nya traditioner och andra sätt att fira julen på. Men visst var det något alldeles speciellt med åren då barnen var små och julen var helt magisk, lätt var det att köpa julklappar var det också 🙂

    Gilla

Kommentera

