Vart tog julen vägen?

December har varit en hektisk månad och jag hann liksom inte ikapp mig själv riktigt innan julen kom. Rent praktiskt hann vi med allt jag ville men jag landade inte helt i själva känslan och nu känns det nästan overkligt att julen är över, nästan som om det bara varit en dröm. Jag satt här för en stund sedan och tittade igenom fotona på julgranen med julklapparna, på pepparkaksbak och på lussekattsbak som vi gjorde för bara några dagar sedan. För en vecka sedan jobbade jag men nu är julen över och det är ett helt år till nästa gång. Jag skulle vilja uppleva och göra om allt en gång till nu när jag landat i både kropp och själ och funnit julefriden rakt igenom. Ändå visste jag ju om sedan länge att jag inte skulle bli ledig innan julen, det var det första jag kollade i våras när schemat kom ut och i augusti önskade jag att jag fått börja jobba några dagar tidigare om jag sedan kunnat ta ut tiden i julveckan. Tur att jag är ledig nu och att det är storhelg på lördag igen med nyårsafton men det är inte lika underbart som julen och det är inte samma sak att lyssna på julmusik nu som dagarna innan julafton. Samtidigt känner jag mig så småaktig, det finns stora världsproblem, krig, hemska sjukdomar och svält och jag går här och saknar julen. Men det är trots allt den veckan som jag längtar efter hela året och då jag laddar kroppens batterier för att orka med vardagens krav.
fika232fklapp4

3 thoughts on “Vart tog julen vägen?

  1. Jag tyckte också det var svårt att hitta stämningen när det bara var en ledig dag före jul. Inte för att vi inte hann med det vi tänkt göra, men jag hann inte landa. Det var det första jag också kollade när vi fick läsårstiderna!

    Gilla

  2. Jag känner precis som du skriver. Allt var så hektiskt i advent – även om det var väldigt mycket som var roligt. Och så svischade julen förbi i ett flygande huj. Jag hann inte med. Jag fick aldrig någon riktigt julstämning. Känner mig lite snuvad eftersom det dröjer ett år till nästa gång. I och för sig så tror jag att det till viss del berodde på att julen var så solig och grön. Det känns inte alls som jul ute. Det är först nu när julen är över som vi har fått någon minusgrad och en aning frost.

    God fortsättning!
    Linda

    Gilla

  3. Ja, lite så känner jag oxå… Fast vi hade två dagar ledigt innan julafton i år o det var jättestor skillnad! Men jag hade hellre varit ledig mer innan jul o börjat igen tidigare. Men, men vi har ju ändå jullov o det är inte fy skam! 🙂

    Gilla

Kommentera

