Tips till Schleich hästar från paketkalendern

Nu kan jag avslöja vad tjejernas sent påkomna paketkalender har innehållit. De pysslar och leker jättemycket med hästar från Schleich. De har byggt upp ett helt landskap med sina Lundby dockhus, köpta stall, hemmasnickrade stall, paddockar, hagar och allt möjligt ute i lekstugan. Just nu har de lagt ut bomull som snö i landskapet och i detta landskap bor det en massa hästar från Schleich som de har samlat på och önskat sig i många år. Dockorna som hör till, alltså de från Schleich tycker de är ganska trista eftersom de inte har rörliga ben. Istället har de använt varsin gammal legodocka med rörliga armar och böjbara ben så de kan sitta på hästarna men problemet har varit att just den modellen inte tillverkas länge och det här landskapet älskas av alla barnens kompisar så fler dockor har behövts ganska länge. Hela deras bygge är väldigt kreativt och något jag vill uppmuntra till. Till kalendern har jag därför köpt dockor och tillbehör på Tradera och Ebay under hela hösten (hade först tänkt att ge det i julklapp men nu blev det kalender i alla fall). Här är några exempel:
sch2
Det har blivit både prinsessor och ryttare men konstruktionen är densamma, de kan sitta på hästarna och hålla i tyglarna. Legot heter Belville.
sch1
Till de här dockorna var även jag lite kreativ, de köptes med orange flytvästar men dessa målade jag om till svarta ridvästar (jag använde svart gesso). Några hjälmar har jag också lyckats hitta men inte till alla dockorna men några får väl ha stalltjänst 😉
sch3
Till Juldagen får de i år ett extra paket nämligen denna påse med en massa inslagna småsaker inuti. Det är små legotillbehör som följt med de andra köpen. Jag tänker att tjejerna ska kunna leka julafton ute i sitt stall och ge dockorna julklappar, det älskade jag att leka när jag var barn även om jag då själv slagit in saker jag redan hade till dockorna alternativt tillverkat själv. En liten gran och en tomte som delar ut julklappar och sedan små muffins i knäckformar, allt i miniformat. Hade barnen varit yngre hade de kunnat få leka detta på julafton men nu är de så pass stora att de behöver hjälpa till med maten innan gästerna kommer.

Denna kombination av hemmabygge, lego, schleich och Lundby är de enda leksaker tjejerna har kvar och leker med förutom käpphästar som de själva tillverkar. Deras lekstuga är i två våningar, på en våning har de stall för käpphästar och på den andra våningen detta stallet. I somras hade de käpphästläger för ett dussin kompisar med hoppning, dressyr, vattenhinder, bad i sjön med käpphästar och en massa annat.

One thought on “Tips till Schleich hästar från paketkalendern

Kommentera

