Hitta julefriden

Sista helgen innan julafton och sista dagarna att fixa klart. Jag känner ingen stress inför julens fixande utan det är annat som tar energin. I gårkväll gjorde jag knäck (det vi kallar knäck men det är väl egentligen grädd/smör/änglakola, kärt godis har många namn) och idag har jag gjort chokladkola. Granen tog  vi in igår men den är inte klädd ännu, lådorna står så att vi måste vara två för att få fram dem och sådant som kräver hjälp från min äkta hälft brukar ta längre tid innan det påbörjas. Vi brukar ha granen klädd till Lucia för att hinna njuta av den länge så det känns lite trist att den inte är klar men till ikväll hoppas jag att den ska vara klar, likaså barnens gran i TV rummet. Kungsgranen står precis bakom mig nu så jag kan njuta av doften men den behöver ljus och kulor för att kännas komplett 🙂 Jag har koll på läget inför julafton men känner inte julefriden ännu. Kanske den inte infinner sig förrän jag går på julledighet och kan ägna all min energi åt att njuta av den vackra högtiden JULEN.
knack
Min gamla termometer gick sönder för två år sedan, förra året litade jag på kulprov men i år har jag köpt en visp med inbyggd termometer. Den är jag jättenöjd med!
knack2

För recept klicka på  Gottebordet i menyn längst upp.

Chokladkolan och knäcken är bland de viktigaste sakerna som jag vill göra till julafton, de har funnits med så länge jag kan minnas och är så starkt förknippade med julen och de ska vara hemmagjorda. Förut har jag alltid svarat att pepparkakor och lussekatter är viktigast men när det gäller dem är det mer själva bakandet tillsammans med barnen som är viktigt, den juliga gemenskapen också förstås doften. Annars tycker jag att köpta pepparkakor (Annas) är goda likaså saffransbullar med mandelmassa från kondis. Det har som sagt ändrat sig lite med åren liksom förutsättningarna i livet ändras. Jag älskar att baka men gör det nästan bara till julen och barnens födelsedagar numera, är det någon gång man ska unna sig är det väl då. Godis äter jag inte heller till vardags, bara mörk choklad. Jag förstår om man utifrån min julblogg tror att jag är världens gottegris men jag tror på att det jag äter mellan jul och nyår inte spelar så stor roll när jag faktiskt äter nyttigt mellan nyår och jul 😉

Jag hoppas att ni har en fin lördag med juligheter inbokade, på min ”vill göra” lista står det förutom att klä julgranen lite mer julgodis. Yngsta tjejerna har avslutning i stallet med bl.a. ridande Luciatåg men kanske hoppar jag över det och ber maken filma istället.

One thought on “Hitta julefriden

  1. Visst kan det vara tufft att hitta julefriden när det är så mycket runt omkring som stjäl energi. Känner att jag först till den här helgen hunnit ikapp lite. Ikväll blir det julbord och imorgon ska jag förhoppningsvis hinna med lite julgodis.

    Gilla

Kommentera

