Min strålande chokladkaka, du måste baka den!

Jag har kombinerat en kaka som är fantastiskt god och superenkel att baka, du måste helt enkelt testa den! Det är så enkelt att den bygger på en helt vanlig kladdkaka, enklare kan det ju liksom inte bli. Men tillbehören mina julvänner, tillbehören!
kladd2

Maries strålande chokladkaka
2 ägg
3 dl socker
1½ tsk vaniljsocker
4 msk kakao
100 gr smält smör
1½ dl vetemjöl

1 lager Paradischoklad
½ påse Dumle gingerbread, eller så tar du mer Paradischoklad eller andra chokladpraliner

3 dl grädde
100 gr grovhackade hasselnötter
1 apelsin

riven kokos

Smörj en form, ströa med ett tjockt lager riven kokos.
Smält smöret, blanda i övriga ingredienser till själva kakan direkt ner i grytan. Rör snabbt ihop smeten, du ska inte vispa länge så du får luft i.

Grädda i 175 grader, ca 30 minuter. Kakan ska vara kladdig. Direkt du tar ut kakan så ska du lägga på chokladen. När du lagt på allt trycker du till dem lite så den smälta chokladen i botten rinner ut lite men pralinerna ska fortfarande se fina ut på övre delen (se bild).
kladd4
Riv det orange från apelsinskalet med ett rivjärn. Vispa grädden, häll ner apelsinraspet.
Grovhacka nötterna.

Vi serveringen strör man hackade nötter på grädden och pressar apelsinsaft över alltihop på sin tallrik. Så gott! Det blir många spännande smaker eftersom Paradispralinerna smakar olika. Berätta gärna om ni testar mitt recept 🙂
kladd6
kladd1
Jag trodde att en kartong Paradis skulle räcka till två kakor men när det inte gjorde det så hämtade jag snabbt en påse Dumle som vi hade hemma, det var inte planerat från början.

 

 

One thought on “Min strålande chokladkaka, du måste baka den!

Kommentera

