Nöttoppar

Nöttoppar är en av de kaksorter som alltid har funnits på julafton i min familj, nötter känns ju alltid juligt. Jag tycker det är roligt att prova på nya recept men flera gamla släktrecept får följa med från år till år, från generation till generation.
nott
Jag hade för lite nötter hemma för att det skulle räcka till en nöt på toppen så det får bli utan den i år.

Nöttoppar, ca 25 st

200 g hasselnötter
50 g smör
1 dl strösocker
1 st ägg

25 nötter som dekoration

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret, låt det svalna något. Mal under tiden nötterna i mandelkvarn (jag fuskade med mixern och de blev ändå fina, vet att de kan flyta ut). Vispa ägget. Blanda de malda nötterna med sockret rör ner det och det smälta smöret i det vispade ägget. Klicka ut smeten med två skedar på en plåt med bakplåtspapper. Sätt en hel nöt överst på varje kaka (hoppade jag över). Baka kakorna mitt i ugnen i ca 12min. Låt dem svalna på plåten.

Kommentera

