Ikeas julbord på andra advent

När andra ljuset brinner
är snart Lucia här
Hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär
gladgrafikadventslj2

Idag styrde vi färden norrut för ett besök på Ikea, vi skulle köpa en julklapp samt äta julbord. Det har blivit en liten tradition att äta julbord på Ikea, vi har varit väldigt nöjda med maten varje år och även i år var det jättegott!

ikea

ikea2

Min ägg och silltallrik, jag är ju inte så förtjust i inlagd sill men jag älskar lax. Även silltårtan och cheesecaken med rom var jättegoda. Min nästa tallrik innehöll bara små smakbitar av Jansson, en köttbulle och ett litet isterband. Jag föredrar att äta mig lagom mätt och inte proppmätt så maten liksom vill komma ut genom öronen men där fanns många fler godsaker även vegetariska alternativ.
ikea4
Lite efterrätt slank förstås ner, kakan till höger är mandelmussla och där och då bestämde jag mig för att hur kunde jag ens fundera på att hoppa över mandelmusslor här hemma till julen i år!? Jag ska inte bara lyssna på vad som är de andras favoriter, jag vill ha mandelmusslor 🙂

4 thoughts on “Ikeas julbord på andra advent

  1. Jag åt också julbord på IKEA med en kompis idag:) Men vi fick gröna lappar att ha på oss, haha! Tyckte laxen var väldigt god, och matvetesalladen. Dock var det för lite gröna alternativ tyckte jag; vill gärna ha lite färska grönsaker, annars blir det så stabbigt i magen…:)

    Gilla

  2. Ser riktigt smarrigt ut det där 🙂

    Har förresten en fråga till dig! Jag ska nämligen söka en massa utbildningar till våren och en av dom jag flera år funderat på är förskollärare. Vet ju att du jobbat som detta och undrar om du kan informera lite om hur det är? Har ju mest läst att det är väldigt slitigt så frågan är hur man ska ställa sig.. nu har dom även öppnat specialpedagogutbildningen i Luleå som man kan vidareutbilda sig till efter 3 år i yrket som också känns intressant. Så då tänkte jag på en gång på dig!

    Gilla

    • Vad roligt att du funderar på förskollärare och specialpedagog. Det är jätteroliga och intressanta yrken båda två och det behövs utbildade pedagoger. Visst kan det vara både stressigt och slitigt, samtidigt ger det väldigt mycket att jobba med barn. Min äldsta dotter funderar också på att utbilda sig till någon form av lärare, antingen förskollärare eller ämneslärare. Hon tog studenten i år och nu jobbar hon som timvikarie för att prova på innan hon bestämmer sig. Om du inte pluggar heltid till våren kan kanske det vara ett alternativ att jobba som timvikarie och prova på hur det känns? Jag jobbar just nu som specialpedagog inom särskolan och jobbade 20 år som förskollärare i förskolan.

      Gilla

Kommentera

