Jag bakar stora jag bakar små..

..jag bakar några med frosting på!
bak
Japp, igårkväll blev det lite bagarstuga här hemma. Julmusik på telefonen och sedan satte jag igång. Det blev två sorters muffins (igen) jag testade ett nytt recept. Jag lägger in recepten separat eftersom jag inte vill ha annan text i receptpinläggen eftersom jag sparar dem i egen kategori för senare sökningar. Men det blev både saffrans- och pepparkaksmuffiins med philadelphiafrosting på. De små sparas till julafton (ingen orkar äta en vanlig muffins då) och de stora äter vi upp nu i adventstid.
bak2
Muffinsen, speciellt pepparkaksmuffins med frosting är favoriter hos ett par av barnen så därför bakade jag dem, annars hade jag tänkt att hoppa över dem i år. Jag/vi ska ju liksom baka färre kakor i år men vad svårt att välja vilka som ska prioriteras bort. Sett till förra året så var det klenäter, mandelmusslor, nöttoppar och chokladnötrutor som gick åt sämst men några av dem är ju mina egna favoriter och klenäter brukar maken baka och han menade på att eftersom han bara bakar en gång om året så vill han göra klenäter precis som han brukar. Under fliken Gottebordet ser ni hur det brukar se ut hos oss till julaftonsfikat. Som tur är har jag god hjälp med att äta upp kakorna som blir över efter julafton, tonåringarna brukar ha LAN här hemma på jullovet och då ställer jag fram kakor till deras kompisar, det brukar ha en rykande åtgång. Och helt ärligt jag älskar ju att baka julkakor, det är bara tiden innan jul som är begränsad och som sagt, vad man faktiskt orkar äta under julen. Men så här långt har vi alltså 2 sorters muffins, saffransbiscotti och dumlegrottor. Lussebullarna äter vi upp innan julen.

Kommentera

