Första December, detta magiska datum

Jomen visst är det lite så att första December känns lite magiskt, sådär sagomagiskt. Barndomens magpirr när man steg upp och förtjust tittade på paketkalendern och känslan av att allt det härliga Decembermyset låg framför en och så känner jag än idag. Apropå paketkalender så har sådana diskuterats på nätet i olika forum i veckan. Jag tillhör de få som faktiskt hade en paketkalender redan på 70-talet även om vissa debattörer påstår att det inte fanns då. Blev jag bortskämd av denna kalender? Nej, inte av dyrbara presenter i alla fall men desto mer av kärlek. Kärlek från mamma och kärlek till julen. Ett par paket innehöll något dyrbarare som en liten julprydnad,  en fyrfärgspenna, ett luktsuddi. Inte så dyra saker va? Flertalet presenter innehöll ett bokmärke och dessa bokmärken älskade jag, de kändes lite mer värdefulla än alla andra just för att jag fått dem i paketkalendern. De sista åren kunde det vara en styck godisbit, en twistpåse räckte till både mig och min bror i hela Decembers små paket, då var vi tonåringar. De som kritiserar paketkalendrarna måste ha  en helt annan referensram än vad jag har och det förstår jag att man kan ha. Presenterna i mina barns kalendrar har inte heller varit av det dyrbara slaget. En legoförpackning tex som delats upp på många småpaket och ifall barn blir sura och arga om de ett år inte skulle få någon paketkalender som någon skrev så är det nog inte enbart kalendern som problemet bottnar sig i. Jag hade inte tänkt att göra paketkalendrar till mina barn i år men det blev ändå adventspaket till de två yngsta och vars två paket till de äldsta. Saker som de annars skulle fått i julklapp men som jag tyckte de behövde innan. När jag meddelade att det inte skulle bli några paketkalendrar var det absolut inga sura miner, de hade full förståelse för att min tid inte räckte till i år (men sedan ångrade jag mig men det berodde inte på barnen). De blev mer besvikna då jag sa att vi måste dra ner på julbaket eftersom jag knappt är ledig något innan julafton i år, men de tjurade ju inte utan de erbjöd sig att baka några sorter vardera som vi brukar ha till julafton. Inget jag bad dem om eller föreslog dem men det är så de är uppfostrade. Att visa tacksamhet, omtanke och att man hjälps åt. Något år har de gjort paketkalender till mig med små teckningar i. De vet att julen inte fixar sig själv. Och som ni hörde i TV inslaget där SVT valde att sätta min dotter i rubriken ”Man blir glad av att hjälpa” och detta var helt hennes egna ord. Trots att mina barn blivit så oerhört bortskämda med paketkalendrar trots att de är fyra i syskonskaran. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Miljöaspekten däremot, det tycker jag är en  helt annan sak och jag tycker inte att man ska ge onödiga saker bara för att göra en kalender men vem har sagt att det måste vara saker? Det kan vara lappar som berättar att man ska göra något mysigt tillsammans. Grilla korv utomhus, åka skridskor, baka pepparkakor osv. Nya pepparkaksformar har barnen fått i paketkalendern och likaså påsen med linser till pepparkakshuset. Saker som jag skulle köpt i alla fall.

Som avslutning och sammanfattning, min barndoms paketkalender har inte gjort mig bortskämd, tvärtom har den bidragit till att ge mig magiska jular och att se glädjen i det lilla.

I år har jag ju däremot skämt bort mig själv med en vuxenkalender för första gången nämligen en scrapkalender som innehåller pyttesmå dies bakom varje lucka. I första luckan fanns denna söta lilla julstrumpa som mäter knappt 2 cm, man använder den till att stansa i papper.
kal

3 thoughts on “Första December, detta magiska datum

  1. Jag är helt övertygad om att paketkalendrar och julklappar över huvud taget inte har något att göra med om barn blir bortskämda eller inte. Allt handlar om hur man ger och att de får lära sig att vara tacksamma och inte ta saker för givet.
    Ha en riktigt mysig helg!

    Gilla

Kommentera

