Advent om några minuter

Nu är det bara minuter kvar till första advent, denna magiska dag som är starten på julen. Jag har plockat fram adventsljusstaken, samma gamla ljusstake som vi haft sedan 1997. Några år har vi haft två ljusstakar varav den andra med blockljus men det är denna som är den kära gamla vännen som plockas fram ur skåpet, den som väcker nostalgin till liv. En robust ljusstake i gjutjärn med skira spetsband runt ljusen, precis som det brukar.
ad
Jag skrev ju för någon vecka sedan att jag valt bort paketkalendrar till barnen i år men jag ångrade mig. De kommer inte att få 24 paket men presenter på adventsdagarna. Jag har ställt fram allt på köksbordet så länge för nu ska jag gå och lägga mig, imorgon blir det en lång dag som kommer att startas med årets första vörtbröd. Så gott.
ad2
Lite rörigt, jag har hämtat saker bland julklapparna till adventspaketer för jag kände mig trots allt inte redo att släppa greppet om magin med paketkalender. De små spannarna är till barnen och maken med godisbitar som räknar ner dagarna till julafton. Nu är jag redo för advent 2016. Magisk känsla precis som vanligt, ännu mer magiskt hade det ju varit om vi haft kvar snön.

Kommentera

