Juldukning

Här kommer lite bilder från förra årets juldukning hemma hos oss. Jag är bara en amatörmässig hemmapysslare och absolut inget proffs och det finns ju så många fina stylade foton på pinterest men detta är vår egen julaftonsdukning förra året så det är äkta ”hemma hos oss” 🙂
dsc_0097
Jag hade länge velat ha små röda knubbiga tulpaner till julen men aldrig hittat så när jag fann de här sidenblommorna fick jag en idé om att använda dem istället till juldukningen tillsammans med grankvistar. Även grankvistarna är fejk, efter att ha kämpat med kåda på en av mina juldukar så köpte jag plastgrenar istället eller kanske var det efter att jag dukat med enkvistar och de taggarna var inte att leka med, minns inte vilket som var senaste misstaget. Pärlfåglarna har min mormor gjort till mig och de röda ljuslyktorna på fot har jag haft i några år och de passar så fint till juldukningen. De påminner om stora julgranskulor.
dsc_0096
dsc_0100
Jag brukar variera mellan två olika serviser till julen, dels den här vita som jag gillar i sin enkelhet. Dels har vi en keramikservis från Klippan som påminner om pepparkakor med kristyr. Förra året köpte jag engångstallrikar på Ikea som mellanlägg mellan den lilla och stora tallriken.
dsc_0099
Dukningen i sin helhet, duken är precis så att den når kant i kant så den är egentligen lite för kort men jag gillar den för att den inte behöver strykas eller manglas.
dsc_0103
Såhär ser vårt vardagsrum ut i juletid. Gottebordet står uppdukat på sidorna. De här julgardinerna har vi haft i 14 år, vi har inte använt dem alla år utan några år har jag haft kvar de vanliga vita gardinerna men i år hänger de uppe igen.
dsc_0104
Från andra hållet. Vi har ingen tv i detta rummet utan här vill jag ha umgänge utan tv, sitter man i ett rum och pratar och någon sätter på tv`n dras uppmärksamheten ditåt även om man kanske inte är så intresserad egentligen. Det är oftast i dessa sofforna jag brukar sitta och njuta av julgranen när jag skriver det i bloggen. På ovanvåningen har vi också ett vardagsrum med julgran och där står tv´n men jag tillbringar mer tid framför datorn än tv´n.

Brukar ni göra något speciellt med julaftonens dukning?

6 thoughts on “Juldukning

  1. Mysigt! Själv har jag för litet för att ha någon dukning. Det blir gående bord i mitt lilla kök och sedan får man trycka ner rumpan där det finns plats, haha!

    Knutkalas är ingen idé hos mig eftersom jag är den enda som verkligen går in för julen; det skulle bli alldeles för torftigt annars (i alla fall efter mitt mått:)).
    Jag är dessutom inte trött och slutkörd utan kämpar med daglig oro och ångest eftersom min sjukskrivning går ut i januari och jag vet inte vad försäkringskassan ska utsätta mig för och hur jag ska överleva det. Det har verkligen förstört julglädjen för mig i år…

    Gilla

Kommentera

