Beslutsvånda eller pyntningen som kom av sig

Varför ska det vara så svårt att bestämma vilka julprydnader som ska få vara framme när platsen inte finns att ställa fram allt!? Man kan tycka att eftersom vi har 8 rum, 2 badrum och 1 kök att pynta i så borde det inte vara platsbrist men så är det. Vi har trots allt inte så många ytor att pynta på och barnens 4 rum pyntar de själva. Vissa saker har alltid känts självklara att de ska vara framme, de som jag fick som barn, de första jag köpte själv, handgjorda presenter mm men nu har jag även många fina saker som jag har fått av mina barn, jag köper ibland något nytt själv (men bara sådant som har det lilla extra), jag pyntar med saker från naturen och jag vill inte ha det för plottrigt och faktiskt har jag ändrat smak allteftersom när det gäller julpyntningen. De enda prydnadstomtarna är numera de från barndomen, övriga  har mina barn fått. Jag har jobbat 20 år på förskola och har fått många små söta tomtar av många små söta barn men jag pyntar ju med allt färre tomtar och fler ljuslyktor istället. Vissa av de saker som inte betyder så mycket för mig betyder istället något för mina barn och julen är ju trots allt mycket traditioner, de gamla älskade julsakerna plockas fram. Eller går även julen mot nya tider, sakerna byts ut och pyntningen blir mer stilren? Fast jag bryr mig inte om julmodet utan vill pynta så som jag tycker blir mysigt och det är just det som ändrats med åren. De julsaker som bär på en historia vill jag inte byta ut.

Mot plottrighet har jag mitt vanliga knep, jag samlar småsaker på brickor och fat. Där samsas saker jag fick i paketkalendern som barn med små presenter jag har fått genom året samt shabby chic julsaker, glaskulor mm som jag själv har köpt.

Istället för att pynta klart hamnade jag i soffan, lyssnade på julmusik och njöt av belysningen i fönsterna medan jag funderade och det var inte dumt alls, tvärtom!

Är det någon som känner igen sig i funderingarna? Hur pyntar ni, får ni plats med allt ni vill?
maileg

One thought on “Beslutsvånda eller pyntningen som kom av sig

  1. Det brukar bli lite olika varje år när jag pyntar. Mycket blir förstås likadant varje år…det är liksom mysigt och som en kär vän som man återser varje jul…medan andra saker kan bytas ut. Förra året blev det mycket vintagekänsla med silver och guld i gran och ljuslyktor, men i år mår jag inte så bra och då har min smak gått tillbaka till det julröda. Det är som om jag behöver en stark röd färg som tränger igenom oron och stressen inombords…låter knäppt men så är det.

    Gilla

Kommentera

