Advent i vårt hus

Dagen har ägnats åt att adventspynta och det känns smått overkligt att det faktiskt är advent om en vecka, overkligt men fantastiskt och underbart! Jag har längtat så mycket och hösten har stundtals känts väldigt lång i år. Adventsljusstakarnas och adventsstjärnornas milda sken är så välkommet och jag går runt och bara myser. Vi har städat, bytt gardiner, prydnadskuddar och ställt fram  belysningen och snart ska jag även plocka fram lite pynt. Jag gör så mycket jag hinner och orkar denna helgen, i veckorna är det fullt upp och nästa helg börjar barnens julkonserter. Jag har inga bilder att bjuda på ännu eftersom det fortfarande är ganska mycket kaos här med julkartonger och annat framme men det kommer så småningom. Det brukar ta några dagar att pynta vårt hus men värst är att få undan allt det som inte ska stå framme under julen. Jag packar ner det i jullådorna och förvarar det där under tiden men det är så svårt varje år att välja. Mycket av det jag har framme resten av året skulle nog av många klassar som julpynt, det är ljuslyktor, fattigmanssilver, zinksaker, vita shabby chicsaker mm och en del vill jag ha kvar även under julen för det ger en fin kontrast till rött. Under några år hade vi faktiskt mest vitt och silver även till julen men de senaste åren har jag plockat tillbaka det röda igen då jag konstaterade att julen är röd för mig. När det röda plockas undan kommer det vita tillbaka.
te
En liten tepaus i pyntningen, min fina mugg från Indiska. Bakom muggen ser ni vad jag menar med att mina vanliga saker kan tolkas som julpynt. Grankvisten är dock ditlagd nyligen.

One thought on “Advent i vårt hus

Kommentera

