Julklappsinslagning, snart advent, Mårtensafton och årets julvärd

paket
Jag berättade ju att jag skulle slå in julklappar och nu har jag slagit in alla julklapparna som vi hittills har köpt, de här la jag på en byrå efter hand som jag slog in dem men vi har även en kasse med större julklappar. Det är så mysigt att tänka på att när mottagarna öppnar dem så är det julafton. Jag känner mig väldigt nöjd med att jag hunnit julpyssla så mycket  med olika projekt och även sett två julfilmer. Jag hoppas att jag känner att jag har fått ut mycket av julen när den är slut. Jag har aldrig känt att jag är trött på julen när den är över utan jag känner alltid bara vemod. Jag  har tänkt att vi ska storstäda i helgen och börja adventspynta till nästa helg. Jag längtar!
Idag är det Mårtens afton, när jag var barn brukade vi alltid fira det med gåsmiddag, tända ljus och findukning. Mest för att mina föräldrar träffades på Mårtens afton men jag är ju skåning så Mårtens afton är väl större hos oss än i resten av landet. Min mamma brukade göra svartsoppa till förrätt, något jag aldrig har gillat men doften. Doften mina vänner. Det luktar som nygräddade pepparkakor och jag minns att jag när jag var liten ofta trodde att mamma bakade pepparkakor i köket, så kom jag ner i köket och såg det fint dukade bordet och alla ljuset och trodde att det var advent. Mamma berättade om Mårtens afton och hur hon och pappa träffades och det varmt ombonade köket och den ljuvliga doften påminde om att det snart var advent och jul på riktigt. När jag blev äldre visste jag ju att det var Mårtens afton men det gav mig ändå en föraning om julen som nalkades. Vi har ätit kyckling ikväll, gås har jag faktiskt aldrig tillagat men annars firar vi inte Mårtens afton. Förut hade jag en liten prydnadsgås som jag fått av min mamma men den förstörde katterna för många år sedan.

Men det är mysigt med de här nedräkningarna inför advent. När jag nu är inne på mitt ursprung -skåning- så måste jag ju skriva ett par ord om årets julvärd. Jag brukar inte bry mig något nämnvärt eftersom jag bara tittar på Kalle Anka på julafton men jag tycker det är roligt att Sanna Nielsen blir årets julvärd. Hon kommer nästan från mina hemtrakter (drygt 2 mil) så det har känts naturligt att följa hennes karriär sedan hon slog igenom som 11-åring men mest av allt så känns hon för mig som en julperson. Hennes första julskiva är fortfarande en av mina favoriter. Och apropå Sanna så kommer jag att tänka på dialekter och jag pratar faktiskt typ samma dialekt som hon gör och bara det får en påminnas om hembygden.

Detta blev nog säsongens svamligaste inlägg!

 

2 thoughts on “Julklappsinslagning, snart advent, Mårtensafton och årets julvärd

  1. Inget fel på svamliga inlägg:))) Vad härligt med alla paket! Själv har jag två flyttkartonger som står i vardagsrummet där julklapparna ligger…inte det minsta diskret men vad gör man??!

    Gilla

Kommentera

