Baka baka liten kaka

tosca

Idag testade jag att kombinera två recept och det blev inte alls dumt, tvärtom! Det blev en äppeltoscakaka. Om jag skulle definiera doften av hemtrevnad så är det doften av nybakat i allmänhet och kanelbaksdoft i synnerhet förutom alla julbaksdofter då, de spelar ju liksom i en egen liga 🙂

Min egen äppeltoscakaka
2 ägg
2dl strösocker
3 dl vetemjöl
100 g smör eller margarin, smält 
3 äpplen
kanel

Toscaglasyr
100 g margarin eller smör

1 dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
100 g mandelspån

GÖR SÅ HÄR
1.
 Sätt ugnen på 180 grader. Skala och dela äpplena, täck dem med kanel.
2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt i en bunke. Vänd ner vetemjöl och smör och rör om försiktigt till en smet.
3. Häll smeten i en springform, 23–24 cm, smord och bröad med kokos. Tryck ner äppelbitarna i smeten.
4. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30 min. Gör under tiden toscaglasyren: Blanda samman ingredienserna i en kastrull. Värm under försiktig omrörning tills allt blandat sig väl. Bred glasyren på kakan.
5. Grädda i ytterligare 10-15 minuter.
tosca2

One thought on “Baka baka liten kaka

Kommentera

