Första julklappen

Idag har jag slagit in första julklappen, jag tycker det är mysigt att börja i god tid med inslagningen. Det är förstås även mysigt att ha en paketinslagningskväll innan jul men det är ändå bra att ha börjat lite innan så det inte blir stressigt innan julen.

julklapp

Pappret är ett äldre papper från Lagerhaus och bandet kommer från Tiger. Vackra band gör att julklapparna på ett enkelt sätt ser lyxiga ut, tyvärr kan fina band vara dyra men detta hade ett bra pris! Jag ska göra en hemmagjord julklappstag till detta paketet, jag gör inte det till alla julklapparna men några är kul att göra. Jag har använt en skokartong till inslagningen men inuti gömmer sig en mjuk julklapp 😉

På tal om julklappar så tycker jag att det var mycket lättare förr! Dels börjar ju alla mina barn blir stora och önskningarna är mer specifika än när de var små och man kunde fynda på leksaksrean men det är även svårare till vuxna. Förr önskade sig många böcker,  skivor och filmer men numera finns ju allt sådant digitalt och de allra flesta (även jag själv) har det mesta man behöver och jag vill inte köpa för köpandets skull utan vill ge något som mottagaren verkligen uppskattar. Paketet ovan är till min äldsta dotter och hon är nog den som är enklast att köpa till för hon brukar önska sig böcker och ”flytta-hemifrån-saker”. Jag har läst om julklappslekar och julklappslottningar men jag tror inte att vår släkt är mottagliga för det. Sedan är ju inte julklapparna det viktigaste på julen men jag tycker ändå att det är en mysig tradition som jag absolut inte vill vara utan. Julklappsutdelning och öppning är en del av gemenskapen under julen som skiljer den från andra högtider. Det behöver inte vara dyra saker men gärna genomtänkta. Hemmagjorda julklappar är många gånger de bästa både att ge och få till de som uppskattar det. I dagens stressiga samhälle är ens tid en fin gåva. Numera blir det inte mycket hemgjort jag ger bort, det kan bli något scrappat eller något hembakat. Förr hade jag både mer tid och mer fantasi känns det som och  t.ex. hemmastöpta ljus var det längesedan jag gav bort eller ens gjorde. Men var sak har sin tid, det finns så mycket annat som jag lägger min tid på nu och även om jag gärna tänker tillbaka på flydda jular och planerar för kommande så är ju här och nu det viktigaste.

One thought on “Första julklappen

  1. Syrran och jag pratade också om det där med nutidens julklappar. Eftersom vi gör så mycket själva så är det alltid roligt med julklapparna – förutom tonåringarna som inte vill ha ‘hemmagjort’ – men om vi bara skulle köpa julklappar så skulle det inte kännas lika roligt tror jag… Som du säger, folk har ofta allt de behöver materiellt sett. Har du gett bort Cookies-in-a-jar? Det kan ju vara en bra present till de som gillar att fika men kanske inte bakar själva så mycket…:)
    Jag ger nästan alltid hembakade kakor till tonåringarna förresten; det uppskattas!

    Gilla

Kommentera

