Det går inte alltid att vara klämkäck

År efter år har jag skrivit att visst önskar jag mig en snöig jul men att eftersom vädret inte går att påverka får man göra det bästa av situationen, skapa stämning inomhus, att familjen är viktigast mm. Jag tycker förstås fortfarande allt det där men helt ärligt, jag önskar mig en vit och snöig jul så mycket att det gör fysiskt ont i mig. Det var sex år sedan vi senast hade en vit jul och jag tror att det är enda gången de tio senaste åren. Mina yngsta barn minns inte ens att de upplevt någon snö på julafton utan bara regn. För dem är det regnigt väder som har blivit julväder och både barnen och jag känner numera julstämning när det regnar. Nu låter jag inte de regniga jularna förstöra julstämningen jag trots allt känner men ingenting kan ersätta snön. Visst har det varit en härlig september men det är inte naturligt med badtemperatur i havet när det borde vara höst och klimathotet känns otäckt. Visst har vi de flesta vintrarna fått snö vid ett eller två tillfällen men det har varit väldigt kortvarigt. Jag har letat upp några foton från julen 2010, vår senaste jul med snö… och de väcker en så stark längtan efter snö att det gör ont i magen. Det är ju så här det ska se ut med jultomten traskandes i snö!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

6 thoughts on “Det går inte alltid att vara klämkäck

  1. Visst önskar man sig en vit jul, det går inte att komma ifrån att det blir ännu mer julstämning om det är vitt ute. Men precis som du säger får man istället lägga energi på att skapa stämning inomhus, vädret kan vi aldrig påverka 🙂

    Gilla

  2. Hoppas VERKLIGEN att vi alla i hela Sverige får uppleva en vit jul i år! Förra året hade vi regn, men året innan snöade det hela julaftonen och det var alldeles magiskt så jag förstår verkligen dina känslor. Det var svårt att riktigt, riktigt känna den där sanna julglädjen förra året i regnet, eftersom snön har varit så stor del av jularna när man växte upp.. (Förutom när jag bodde i England då jag fick vara glad om jag såg en snöflinga på hela vinterhalvåret…)
    Kram<3

    Gilla

  3. Förstår det där med fysiskt ont! Har aldrig varit med om en julafton utan snö men jag har sån kärlek till snön och den stämning den medför att jag kan förstå hur det är utan. Några år har det varit riktigt nära snöfritt här också faktiskt, stora delar av december har varit regniga några år eftersom vi bor vid milda kusten, men snön har lyckats fall innan jul. Ett år regnade det på julafton och blev väl det närmsta vi kom en grön gräsmatta, det var väl runt 1 cm kvar när julafton passerat. HOPPAS att ni får en vit jul i år! Håller tummarna 🙂 Om inte är det kanske läge att börja önska sig en snökanon 😉

    Gilla

Kommentera

