Laxbiffar kan bli laxbullar

I förra veckan åt vi laxbiffar en kväll, vi har Citygross matkasse så receptet kommer därifrån. Jag fick en tanke om att en improvisation på det receptet kanske kan passa på julbordet? Jag tänker att man istället för biffar gör bullar, typ köttbullar fast på lax. Man skulle kunna ta antingen rå eller varmrökt lax alternativt blanda dem, dill i färsen skulle nog också vara gott. Jag gillar inte vanlig traditionell sill så jag har gärna lite andra fiskalternativ på julbordet. Jag har haft lax förut,  vanlig gravad och kallrökt lax har vi ju alltid men utöver den så har jag testat både varmrökt lax och vanlig lax i små bitar med kall sås till men inget av dem blev någon större hit hos övriga vuxna i familjen. De är nog mer traditionella än vad jag är och håller sig till sina beprövade favoriter. Men så äter ju de förstås sill. Gröna rätter brukar jag också testa lite olika men det är samma sak där, det är mest jag som äter av mina olika sallader, jag har testat ett par olika sallader baserade på t.ex rödkål, apelsin, valnötter, granatäpple. Jag vill gärna ha lite grönt till den tunga julmaten. Brysselkål är det också bara jag som äter, förra julen så testade jag att göra brysselkålspaj men den var det också bara jag som åt av.

lax
Bild från Citygross

500 g laxfilé
1,5 msk maizena
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk dragon
raps/matolja till stekning

Mixa/hacka laxfilén till en grov färs. Rör i maizena, salt, peppar och dragon.
Forma biffar och stek i några minuter på varje sida i en stekpanna med olja.

One thought on “Laxbiffar kan bli laxbullar

  1. Jag har gjort laxbullar någongång, kommer dock inte ihåg vilket recept jag använde, men gott blev det tyckte hela familjen. Men jag vet inte om det skulle gå hem mer än annat på julbordet, även om det är gott 🙂

    Gilla

Kommentera

