Äppelkaka

Idag har jag bakat en äppelkaka, tillsammans med kanelen tog jag lite pepparkakskrydda, inte så mycket att det gav någon direkt smak men en ljuvlig doft!

app4

2 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
100 g smör, smält 

Garnering
ca 2 äpplen
kanel
lite pepparkakskrydda 

GÖR SÅ HÄR
1.
 Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt i en bunke. Vänd ner vetemjöl och smör och rör om försiktigt till en smet.
2. Häll smeten i en springform, 23–24 cm, smord och bröad med kokos.
3. Skala äpplena och skär dem i klyftor.
4. Lägg ut klyftorna i två cirklar ovanpå smeten. Pudra över kanel och lite strösocker.
5. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 45 min. Låt den kallna i formen.

Jag tyckter att kakan blev ganska söt så mitt tips är att välja syrliga äpplen eller ta lite mindre socker i smeten dock vet jag inte om en mindre mängd socker påverkar den goda konsistensen med segmjuka kanter…

Receptet har jag hittat på Hembakat, gjorde lite ändringar.

One thought on “Äppelkaka

  1. Gud vad gott, det var längesedan jag åt äpplekaka och jag som har en överfullt äppleträd i trädgården… Får se till att köpa lite ägg i morgon och baka mig en kaka jag med 😀 Fast sålänge så är det ju ganska gott med ugnsbakat äpple med kanel och socker på, tillsammans med lite vanlijglass 🙂

    Gilla

Kommentera

