Höststjärnor och tankar

stj
I förrgår var jag på Blomsterlandet för att köpa lite höstblommor till våra utekrukor, innanför entrén såg jag de här rosa höststjärnorna som ju egentligen är en tålig sorts rosa julstjärna. De lyste så fint och kändes lite småmysiga i affären men jag köpte inga, för mig känns det som en julblomma och ifall jag skulle ha sådana hela hösten (även om de är rosa) känns det som att det inte blir lika speciellt till advent. Men jag uppskattar ändå sådana här tecken i affärerna, tecken på att hösten är här och att julen ligger inom en överskådlig framtid. Dock handlar jag sällan nya julsaker nuförtiden, vi har det vi behöver så det måste isåfall vara något väldigt speciellt (fast blommor köper jag förstås varje år). Julen är ju en traditionernas högtid och det är kära återseenden när julsakerna packas upp ur sina kartonger och när de har sin historia djupare än ett impulsköp på lokala varuhuset. Det har tagit mig några år att komma till denna insikten och jag har inget absolut köpstopp, men som sagt, jag tänker efter innan jag handlar nytt och har gjort så i många år nu.

Sensommarvärmen behåller sitt grepp här i mina hemtrakter och utomhus känns frostnätterna fortfarande avlägsna men visst finns tecknen där på att vi närmar oss. Jag funderar på vad jag ska föra för juliga utflykter i år. Julmarknad, julkonsert, julbord, en julklappstur till Ullared istället för näthandel? Förslagen är många, vi får se vad tid och ekonomi räcker till. Julbord på Ikea har blivit lite av en tradition, vi har varit på deras julbord alla år utom ett. Visserligen inte lika stämningsfullt som på någon herrgård eller liknande men ett gott och prisvärt alternativ när man som vi är sex personer i familjen och vi brukar kombinera det med en shoppingrunda.

Det är stämningen jag är ute efter med juliga utflykter, att få kliva in på en julmarknad och titta på allt det vackra, känna juliga dofter och vacker julmusik. Jag handlar inte så mycket prylar längre men gärna något lokalt producerat som är gott att äta. Julkonserter är ju det perfekta stället att få julstämning på, sitta där i mörkret och låta musiken fylla själen.

 

One thought on “Höststjärnor och tankar

  1. Åh, vad mysigt med blommorna! Kan verkligen hålla med om att de påminner en om de klassiska julstjärnorna ;). Ja, tankestund om julkonserter/julmarknader har jag också haft… Hade varit roligt att se Sarah Dawn Finer, men hennes konserter är mest i norra Sverige och själv bor man i den södra delen 😦 Men, men! En rekommendation iallafall!

    Gilla

Kommentera

